Friday, November 16, 2012

Rolay 35

telefon çalar..
***

Nazmi abi: Efendim,
Ben: Selam Nazmi abi, nasılsın? Ben M.
Nazmi abi: M.?
Ben: Rolay M.
Nazmi abi: Haa, iyilik senden naber?
 ***
İşte bazen –aslında sadece fotoğraf teknikeri Nazmi Kılıçer’le görüşmelerimde- kimliğim halime gelen bir şeyden bahsedeceğim bugün.

Rollei 35, dünyanın en küçük mekanik 35mm fotoğraf makinesi ve Minolta Minox’un ardından da en küçük 35mm makinesi, bende yeri ayrıdır.

Tanışma:
Pentax K10’umun kırılan alt kapağını değiştirmek için bir teknik servis aradım ve sonunda Elitel servisi buldum. Nazmi abi’yi çok da merak ediyordum. Birgün iş çıkışı doğrudan Üsküdar’daki atelyelerine gittim. Çok öncelere dayanan ve o zamanda praktica vs. gibi slr lerle devam ettiğim analog hobimden bahsettim. “Aslında sürekli yanımda yaşayabileceğim ve iyi bir analog makine olsa fena olmazdı” dedim. İlk bakışta küçükmüş gibi düşünülen leica çok da küçük değildi, bunun üstüne çok ağır ve çooook pahalı idi. Voigtlander vs. ise daha ucuz, fakat yine aynı handikapları taşıyordu. Belki bir canonet alınabilirdi.

Nazmi abi ise bana Rollei 35 i önerdi. O ana kadar ismini duymadığım bir modeldi. “Özellikle Sonnar lensli olanı almalısın, mükemmel bir lens, çok keskin”. Bulmanın çok zor olduğunu biliyordu. Türkiyede o ara bir iki tane sahibinden.com ilanı bulmuştum, makineler hem 35 S (Sonnar lensli ) değildi hem kötü görünüyordu, hem de gerçekten pahalıydılar. O’na yurtdışından alabileceğimi söylediğimde “olabilir, önemli olan lensinin temiz olması, lens temiz ise mekaniği bir şekilde halledilir” dedi ve ekledi: “Lensin temiz olmaması makinenin hangi koşulda saklandığını da gösterir, lensi temiz olmayan makinenin mekaniği gerçekten kötüdür” diye ekledi. Son cümlesindeki mantık halen ona duyduğum saygının temelini oluşturmuştur.

Araştırmaya başladım. Almanyada standart bakımdan geçmiş Rollei 35S ler gördüm, fiyatı çok pahalı değildi ancak gümrük ile uğraşmak istemiyordum. Bu sırada İngilterede bir açık arttırma gördüm, satan kişi konuyu pek bilmeyen birisi olduğunu söylüyor, makinenin babasından ona kaldığını, kılıfından çıkarmadığını da ekliyordu. Fotoğraf çok net değildi ancak camı temiz duruyordu. İhaleyi kazandım, aldım.

Çok temizdi. Ancak çalışmıyordu. Hemen Nazmi abiye götürdüm. İlk incelemelerde bulunduktan sonra çok kolay tamir edileceğini belirtti. Aldığım fiyatı sordu ve satan adamın hikayesi ile birlikte söyledim. Yorumu ise “Bu dünyada arkada bir şey bırakmamak gerek” oldu. Nitekim makineyi bir ki hafta sonra tamamen çalışır şekilde aldım.

Alışma
İlk filmde biraz pozlama, biraz da filmi yıkarken geliştirme hatası yaptım. Düşük kontrastlı çıktı fotoğraflar. Ancak lensin keskinliği gerçekten çok belli idi.
İlk Rollei denemelerinden. Düşük kontrast fark ediliyor ancak keskinlik başarılı.
  
Zamanla makineyi tanıdım. Düşük ışıkta pozometresine güvenilmemesi gerektiğini ve diğer hassasiyetleri öğrendikçe kimi zaman dijital yerine tamamen bu makine ile çekim yaptığımı fark ettim.
Makineye alıştıktan sonra bir deneme daha. Kontrast seviyesi daha kabul edilebilir durumda.
Arada renkli film de kullandım. Zaten Nazmi abi beni uyarmıştı: "Eğer genelde siyah beyaz çekiyorsan, bu makine ile renkli film çekme, renkli çekersen bir daha siyah beyaz çekmeyebilirsin" demişti. Makinenin lensi HFT (high fidelity transfer) kaplamalı idi ve bu gün ışığında çok net ve güzel renkler yakalama imkanı veriyordu. Kimi zaman gerçeğinden bile daha güzel..

Rollei ve Kodak renkli filmin buluşması

Tabi ki onun da handikapları vardı. Öncelikle çok hassastı. yarı yolda bırakabilirdi. Kullanılan parçalar küçük ve ince olduğundan bu biraz normal. Odaklamanın tahmini olması da beni çok uğraştırmıştı, özellikle de yakın mesafe/açık diyafram çekimlerinde. Evet, makineyi kullanırken, odaklamak istediğiniz nesneye önce bakıyorsunuz, aranızdaki mesafeyi tahmin ediyorsunuz, daha sonra lensi ona göre ayarlıyorsunuz. Makinenin üzerine takılacak rangefinderlar (ya da telemetre) vardı ancak ben onu bu haliyle kullandım hep.

Sonuçta bir tane daha aldım, bu sefer siyah kasaydı. tüm dünyada 250 bin civarı üretilen Rollei 35S'ten ikisi bende kalmış oldu (Rollei 35 ailesi toplam 2 milyon adet üretilmiş).

Siyah olana pek ısınamadım, ancak orijinal gri olanda pek ayrılacağımı düşünmüyorum.

not: makineyle ilgili daha geniş bilgiyi wikipedia sayfasından bulabilirsiniz:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rollei_35








No comments:

Post a Comment